Co można zmienić w samochodzie? Przyciemnianie tylnych lamp, szyb i inne…
Stworzone przez właścicieli wizje wymarzonego samochodu to nierzadko bardzo śmiałe projekty. Zakres zmian realizowanych poprzez prace tuningowe obejmuje wszelkiego rodzaju działania, które mają na celu poprawienie wyglądu albo osiągów pojazdu. Okazuje się jednak, że nie wszystko można zrobić bezkarnie. Przepisy prawa są w tym przypadku jasne i ograniczają charakter modyfikacji ze względu na nadrzędne bezpieczeństwo korzystania z pojazdu. Na co można zatem pozwolić sobie, wprowadzając dodatki nieprzewidziane przez producenta w żadnej z wersji modelu auta?
1. Typy tuningu a przyciemnianie tylnych lamp, szyb, poprawa osiągów…
2. Dozwolone zmiany
3. Co jest zabronione?
Są różne typy wprowadzanych zmian. Wspomniane przyciemnianie tylnych lamp czy szyb to kwestia czysto estetyczna, jednak część modyfikacji zmienia parametry auta.
Typy tuningu a przyciemnianie tylnych lamp, szyb, poprawa osiągów…
Wygląd samochodu zmienia się za pomocą technik tuningu optycznego. To działanie najszybsze, najmniej kosztowne, a jednocześnie najbardziej spektakularne. Wystarczy zmiana zabarwienia szyb lub przyciemnianie tylnych lamp, aby całkowicie odmienić styl pojazdu na sportowy i charakterny. W tym przypadku trzeba jednak wykazać się sporą ostrożnością i wiedzą, gdyż łatwo pójść o krok za daleko i złamać obowiązujące przepisy. Można wówczas otrzymać wysoki mandat, a nawet stracić dowód rejestracyjny, gdy pojazd przestanie spełniać wymogi dopuszczenia go do ruchu.
Tuning mechaniczny ma na celu poprawienie osiągów i mocy silnika. Polega na wymianie poszczególnych elementów i podzespołów. To przedsięwzięcie kosztowne i wymagające współpracy ze specjalistą. Większą popularnością cieszy się tańszy chip-tuning, w którym za pomocą specjalistycznych modułów modyfikuje się zamontowane już w pojeździe jednostki, by wykazywały najwyższe możliwe osiągi.
Dozwolone zmiany
Modyfikacje wprowadzane w samochodzie przede wszystkim powinny być zgodne z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Każdy z zastosowanych nowych elementów musi posiadać homologację, spełniać wymogi techniczne i zapewniać bezpieczeństwo na drodze. Najbardziej rozpowszechnione jest przyciemnianie szyb, które nie powinny mieć współczynnika przepuszczalności niższego niż 75% dla szyb przednich oraz 70% dla szyb przednich bocznych. Właściciele aut często decydują się na przyciemnienie tylnych lamp, jeżeli producent nie oferuje własnych, mniej jasnych wariantów. Można to zrobić za pomocą folii lub spray’u, także zwracając uwagę na to, by nie przesadzić. Zmienić można lusterka i opony. Te pierwsze muszą nadal zapewniać dobrą widoczność, a opony nie wykraczać poza obrys pojazdu. Zamontowane zderzaki i spoilery powinny być dobrze osadzone, wytrzymałe i stabilne.
Co jest zabronione?
Najwięcej czujności zachować trzeba przy modyfikacjach dotyczących oświetlenia pojazdu. Kierowcy często sięgają po lampy ksenonowe lub żarówki halogenowe, co nie jest dozwolone. Nie można także zmieniać lub rezygnować z podświetlenia tablicy rejestracyjnej. Numery muszą być dobrze widoczne, wyeksponowane skierowanym na nie światłem białym. Przyciemnianie tylnych lamp jest dozwolone, nie można jednak dopuszczać do zmiany natężenia lub barwy światła. Dla służb państwowych zarezerwowane są światła niebieskie, w zwykłych pojazdach także trzeba z nich zrezygnować. Nie można zapomnieć o zakończeniu układu wydechowego tłumikiem. Policja ma prawo również skontrolować emisję spalin oraz głośność auta.