r e k l a m a
Rozmaitości i ciekawostki

Brama garażowa rolowana czy segmentowa?

Będąc na etapie budowy garażu z pewnością zastanawiasz się, na jakiego rodzaju bramę się zdecydować. W takiej sytuacji bardzo często każdy z nas może zadawać sobie pytanie, czy powinna być to brama garażowa segmentowa, czy może brama rolowana? Jakie wady i zalety mają obydwa rozwiązania? Które z nich jest bardziej ekonomiczne? Staramy się odpowiedzieć na te pytania.

Brama garażowa segmentowa – najpopularniejsza w wyborze

Brama garażowa segmentowa to najczęściej wybierany przez konsumentów rodzaj bram. Zbudowana jest z szeregu paneli, które – dzięki specjalnym prowadnicom – w momencie otwarcia odprowadzane są pod sufit garażu. Brama segmentowa dostępna jest na rynku w wersji zarówno zautomatyzowanej, jak i w wariancie do otwierania ręcznego.

Powszechność tego rodzaju wrót garażowych sprawia, że są one dostępne w bardzo różnych wariantach kolorystycznych i designerskich. Bramy segmentowe mogą być zarówno pomalowane farbą proszkową, jak i wykończone okleiną – np. imitującą drewno.

Jakie zalety ma brama segmentowa?

Przede wszystkimi brama garażowa segmentowa instalowana jest wewnątrz pomieszczenia, w związku z czym będzie pasowała nawet do garażu o niestandardowym nadprożu (chociażby w kształcie łuku). Tego typu wrota, dzięki grubym segmentom wypełnionym litym drewnem lub pianką poliuretanową, posiadają bardzo wysokie właściwości termoizolacyjne, co będzie niecenione w każdym ocieplanym garażu.

Co więcej, brama segmentowa otwierana jest całkowicie do wewnątrz, dzięki czemu możliwe jest zaparkowanie samochodu nawet bardzo blisko garażu. Jednocześnie jest ona rozwiązaniem wyraźnie  tańszym od bramy rolowanej, co z pewnością nie pozostanie bez znaczenia dla wielu konsumentów.

Brama segmentowa – jedna, zasadnicza wada

Tak naprawdę jedyną, wyraźną wadą bramy segmentowej jest konieczność zagospodarowania na nią miejsca pod sufitem garażu (ewentualnie na jednej ze ścian, jeżeli zdecydujemy się na bramę segmentową boczną).Brama i prowadnice mogą zając nawet większą część sufitu (lub ściany), co będzie kłopotliwe np. w sytuacji, gdy będzie zależało Ci na intensywnym oświetleniu garażu.

Problem występuje również w przypadku, gdy na górnej części pomieszczenia funkcjonuje chociażby instalacja klimatyzatora, czy też biegną tam rury ciepłownicze. Jest to faktyczna wada tego rozwiązania, dlatego właśnie część użytkowników ostatecznie decyduje się na bramę rolowaną.

Brama rolowana – czym jest rollmatic?

Brama rolowana (inaczej rollmatic), nazywana jest także bramą żaluzjową lub roletową. Takie miano zawdzięcza specjalnej kasecie, do której „zwijane” są wszystkie segmenty bramy – dokładnie tak, jak roleta czy żaluzja. Oczywiście takie rozwiązanie rodzi nowe możliwości instalacyjne i może być zastosowane tam, gdzie zamontowanie bramy segmentowej jest niemożliwe.

Przede wszystkim brama rolowana nie wymaga do instalacji wysokiego napdroża i nie jest uzależniona od jego rodzaju. Co ciekawe – może być także instalowana na zewnątrz garażu. Najważniejsze jednak, że jest to rozwiązanie absolutnie ergonomiczne: brama rolowana zajmuje bardzo niewiele miejsca w garażu i będzie świetnym wyborem dla każdego, komu szczególnie zależy na maksymalnej oszczędności przestrzeni.

Rozwiązanie posiadające swoje wady

Przede wszystkim brama rolowana jest rozwiązaniem nieco droższym od bramy segmentowej. Co do zasady, bramy te instalowane są zawsze z napędem automatycznym, nie ma więc możliwości zakupu jej tańszego wariantu pozbawionego tego mechanizmu. Rollmatic posiada też mniejsze właściwości termoizolacyjne niż np. brama segmentowa.

W przypadku bramy rolowanej nie uświadczymy też aż tak szerokiego wyboru w zakresie kolorystyki lub designu, przez co może być nieco trudniej dobrać ją do projektu całego domu – niemniej z pewnością nie będzie to przesadnie duża niedogodność.

Bramy o podobnych zabezpieczeniach

Obydwa rodzaje bram gwarantują podobny poziom bezpieczeństwa. Oczywiście jednostki ze zautomatyzowanym otwieraniem, nawet w przypadku awarii mechanizmu lub przerwy w dostawie prądu, mogą być otwierane ręcznie. Obydwie bramy posiadają także czujniki, dzięki którym mechanizm zaprzestanie zamykania, gdy wykryje w ich pobliżu obecność samochodu czy człowieka.

Bramy posiadają również zabezpieczenia antywłamaniowe, które dzięki blokadom na prowadnicach i w mechanizmach uniemożliwiają jej otwarcie przez osobę nieuprawnioną. W tym aspekcie zarówno brama segmentowa, jak i brama rolowana, co do zasady należycie spełnia swoje funkcje.

Który wybór lepszy?

Nie istnieje jednoznaczna odpowiedź na pytanie, który rodzaj wrót jest lepszy. Brama rolowana dobrze sprawdzi się w sytuacji, gdy niezbędna będzie oszczędność miejsca w garażu. Brama garażowa segmentowa zapewnia natomiast lepsze właściwości termoizolacyjne, jest tańsza i dostępna w większej ilości wzorów. Decyzję musisz jednak uzależnić od swoich możliwości i potrzeb.

Pokaż więcej

Powiązane artykuły

1
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors
Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
trackback

[…] Bramy rolowane zajmują najmniej miejsca w garażu. Są rodzajem bram automatycznych, które działają podobnie jak okienna roleta – w trakcie otwierania zwijają się w rulon, ulokowany zwykle pod sufitem. To bramy najbardziej nowoczesne, a ze względu na niewielką ilość miejsca, którego potrzebują do prawidłowego działania, mogą być stosowane w każdym garażu, niezależnie od jego rozmiarów lub ilości miejsc parkingowych. Sprawdź również poradnik: brama garażowa rolowana czy segmentowa? […]

Close
X