Jak prawidłowo wybrać styczniki do silnika?
Styczniki to urządzenia elektryczne, które służą do wyłączania lub załączania prądu w obwodzie. Choć pełnią podobną funkcję do przekaźników, istnieje między nimi zasadnicza różnica. Styczników używa się do kontroli przepływu prądu w obwodach o większej obciążalności, np. w silnikach.
Przekaźniki służą łączenia mniejszych układów, często określanych jako pomocnicze. Styczniki najczęściej pełnią funkcję sterowniczą w silnikach elektrycznych. Jak zatem dobrać odpowiedni egzemplarz do swoich potrzeb?
Najważniejsze kryteria doboru styczników
Choć styczniki nie są skomplikowanymi urządzeniami, przy ich wyborze powinieneś wziąć pod uwagę kilka czynników. Poniżej przedstawiono kluczowe parametry styczników – zapoznaj się z nimi!
- Prąd i moc. Stycznik powinien być dobrany zgodnie z mocą znamionową całego silnika. Użycie nieodpowiedniego urządzenia może sprawić, że jego styki zaczną się ze sobą sklejać.
- Rozmiar. Współczesna technologia pozwala konstruować bardzo kompaktowe wersje produktów elektrycznych. Przekłada się to także na ograniczenie ilości niewygodnych kabli. Z zasady im mniejszy stycznik, tym wygodniej dla Ciebie.
- Napięcie cewki. Podczas zasilania cewki pole magnetyczne zmienia położenie styków głównych. Jeśli napięcie będzie zbyt wysokie, urządzenie się spali. Dlatego ważne jest, by wybrać stycznik, który zasili je odpowiednim napięciem sterującym.
- Styki pomocnicze. Działając synchronicznie ze stykami głównymi, styki pomocnicze wspomagają pracę urządzenia i dostarczają informacji na temat jego działania. Mogą być umieszczone wewnątrz stycznika (np. 1NO czy 1NC) albo zamontowane na jego zewnętrznej części.
- Dodatkowe akcesoria. Do styczników możesz też dobrać wiele akcesoriów, zarówno mechanicznych, jak i elektrycznych. Są to np. warystory, blokady mechaniczne lub szyny łączeniowe. Powinny być one kompatybilne z wybranym typem stycznika.
- Czas odpowiedzi. Jak szybko od momentu zasilenia cewki zamykają się styki? Wybierz model, w którym trwa to najkrócej.
Jakie są podstawowe komponenty styczników?
Wszystkie styczniki składają się z trzech najważniejszych elementów, które odpowiadają za wydajność pracy oraz bezpieczeństwo urządzenia.
Cewka/elektromagnes
Cewka to kluczowy element każdego stycznika. To właśnie on zapewnia urządzeniu siłę napędową, która jest niezbędna do zamknięcia styków. Przed oddziaływaniem czynników zewnętrznych cewkę chroni obudowa.
Obudowa
Najważniejszym zadaniem obudowy jest zapewnienie izolacji i odpowiednie zabezpieczenie styków. Najczęściej możesz spotkać obudowy z poliwęglanu, nylonu 6, poliestru lub tworzyw termoutwardzalnych. Ponadto niektóre styczniki posiadają dodatkową obudowę, która chroni je np. przed deszczem, ryzykiem wybuchu czy osadzaniem się kurzu.
Styki
Trzeci – i zarazem niezmiernie ważny – człon stycznika. To właśnie na stykach spoczywa odpowiedzialność za podstawowe zadanie urządzenia: załączanie bądź wyłączanie prądu. Ich przykładowe rodzaje to sprężyny stykowe, styki mocy i styki pomocnicze. Wszystkie z nich pełnią ważną (i indywidualną) funkcję w pracy stycznika.
Artykuł zewnętrzny