Szynobusem w godzinę do Rzeszowa! Czy to realne?
Jest już plan rewitalizacji linii kolejowej Jasło – Rzeszów przygotowany przez dyrekcję kolei. W założeniach szynobusy mają pokonywać trasę z Jasła do Rzeszowa z prędkością 80km na godzinę, a podróż trwałaby zaledwie 1h 15 min. Kiedy urzeczywistnią się te plany?
– Na pewno musiałoby to być ukończone do roku 2015 – mówi Adam Kmiecik, starosta jasielski.
Na spotkaniu w Rzeszowie z dyrekcją PKP w Krakowie, w-ce marszałkiem województwa i samorządowcami z gmin, które leżą przy linii kolejowej Jasło – Rzeszów, dyskutowano między innymi o środkach na planowaną inwestycję.
Kolej może otrzymać na realizację tego zadania ok.190 mln zł. z Regionalnego Programu Operacyjnego, gdyż właśnie taka suma zagwarantowana jest na kolej. Prócz środków z programu operacyjnego, kolej musi wykazać się wkładem własnym.
– Koleje dysponują, albo mają dysponować wkładem w wysokości 30 mln zł a potrzeba jest ponad 60 mln. zł – mówi Adam Kmiecik
Pozostałe 30 mln koleje szukają w samorządach, które już zadeklarowały pomoc. Ponadto dyrekcja liczy, że gminy leżące wzdłuż linii Jasło – Rzeszów, nie tylko przekażą pieniądze ale też pomogą w remontowaniu obiektów przydworcowych.
– Myślę, że całość tej inwestycji jest realna, pod warunkiem, że kolej znajdzie trochę większe środki a samorządowcy dzięki współpracy będą mogli wykonać na przykład perony, parkingi przy stacjach itp. – tłumaczy Kmiecik.
Samorządy chcą też odkupić od kolei nieużywane budynki przy stacjach aby je zaadaptować na potrzeby własne.
Kmiecik dodaje, że przebudowa linii kolejowej pociągnie za sobą stworzenie odpowiedniej infrastruktury komunikacji miejskiej, aby podróżujący mógł łatwo dotrzeć z dworca do wybranego przez siebie punktu w mieście.
– Byłoby to spięte z komunikacją rzeszowską miejską. Czyli tam również kursowałyby autobusy szynowe, bo miejska komunikacja rzeszowska takie szynobusy planuje zakupić i autobusy kołowe, którymi swobodnie ze stacji kolejowej można by w każdą część Rzeszowa dotrzeć – wyjaśnia starosta Kmiecik.
Sejmik przekazał 105 mln zł na życie kolei
Inwestycja w kolej, to nie tylko rewitalizacja połączeń ale także wpompowanie pieniędzy w przewozy. Na ten cel radni Sejmiku Wojewódzkiego przyznali105 mln zł. na lata 2010 – 2013.
– Pieniądze na przewozy kolejowe to są pieniądze nie na modernizację linii ale na samo życie kolei. Obawiam się jednak, że te połączenia, które są najmniej uczęszczane nadal będą likwidowane, a to wiąże się z tym aby w ogóle tą kolej utrzymać przy życiu na terenie województwa podkarpackiego. Nie ma się co oszukiwać, te linie kolejowe, czy transport został przejęty z olbrzymimi długami – mówi Adam Kmiecik.
Kmiecik dodaje, że w parze z pomocą finansową powinna iść zmiana zarządzania liniami aby odzyskać starych i pozyskać nowych klientów.
– To jest kwestia zarządzania tymi liniami. Ja nie chcę mówić rzeczy niepopularnych, ale wszyscy wiemy, że koleje rządziły się swoimi prawami zawsze i jeździły wtedy kiedy im się podobało a nie kiedy ten pociąg był potrzebny. Zawsze odkąd pamiętamy były tłumy na dworcach, teraz te tłumy przesiadły się na samochody. Teraz aby tych ludzi przyciągnąć i przekonać z powrotem do kolei, to ta oferta musi być atrakcyjna, czyli szybko, wygodnie, czysto – mówi Adam Kmiecik
Kuba Kowalczyk
Jaslonet.pl
Ludzie lataja w kosmos, buduja wyspy z piasku w Dubaju, ogrome Zapory wodne dlugosci 2km w Chinach na Zoltej rzece itd itd..a u nas!? Z Jasla do Rzeszowa zafajdana, smierdzaca koleja w 2 godziny..
Mozna – tylko trzeba wyplenic ten samolubny postkomunistycznobolszewicki ELEMENT ze stanowisk kierowniczych..
Przymusowo – Tranzytowe Tiry NA TORY – bezpiecznie na nowych drogach a i kasa w kieszeni na rozbudowe lokalnych lini bedzie..
Rzeczywiście prędkość jest imponująca.Należy to zgłosić do księgi rekordów Giniusia
Godzinę z Jasła do Rzeszowa po torach? To chyba jaja.Tyle jedzie autobus omijając drogowe przeszkody.To powinno być 30 minut-to ma sens. A tak? Po prostu szkoda forsy….
Taki postępowy ten pociąg jak sam Starosta.Bzzzzzzzzzzzzzzzzz