r e k l a m a
Przegląd mediów

Gdy wirus rujnuje wymarzone wakacje

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów tłumaczy, kiedy można zrezygnować z wykupionej wycieczki.

W związku z szerzącą się w Europie epidemią koronawirusa wielu turystów zastanawia się, czy może zrezygnować z wykupionej w biurze podróży wycieczki. Prawo to umożliwia, ale w określonych wypadkach. Trudniej jest ze zwrotem biletu lotniczego, ponieważ kwestii tych nie reguluje prawo lotnicze, a regulaminy przewoźników.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina, że zgodnie z ustawą o imprezach turystycznych konsument może bezpłatnie odstąpić od umowy o udział w wycieczce lub wczasach w przypadku wystąpienia nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności, które mają znaczący wpływ na realizację imprezy turystycznej lub przewóz podróżnych do miejsca docelowego. Przy czym rezygnujący może żądać wyłącznie zwrotu dokonanych wpłat i nie może ubiegać się o dodatkowe zadośćuczynienie czy odszkodowanie.

– W przypadku każdego wniosku o odstąpienie od umowy biuro podróży musi sprawdzić, czy zaszły przesłanki do takiego odstąpienia. Innymi słowy czy w miejscu, do którego konsument planował lecieć, istnieje realne zagrożenie jego zdrowia. Jeżeli tak, biuro ma obowiązek uznać roszczenie podróżnego. W przypadku wątpliwości dotyczących indywidualnych umów z biurami podróży zachęcam do korzystania z darmowej pomocy prawnej świadczonej przez miejskich i powiatowych rzeczników konsumenta – tłumaczy prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Jak niedoszły podróżny, który planował wyjazd np. na południe Włoch może ocenić ryzyko? Jak tłumaczy urząd, pomocne są informacje dostarczane przez Głównego Inspektora Sanitarnego, Ministerstwo Spraw Zagranicznych czy Światową Organizację Zdrowia. Komunikaty te mogą dla konsumenta stanowić uzasadnienie wystąpienia owych nagłych i nieprzewidzianych okoliczności, w tym związanych z zagrożeniem zdrowotnym w kraju podróży.

Z biletami lotniczymi trudniej
Co z rezygnacją z biletów lotniczych? Urząd podaje, że nie ma szczególnych przepisów w zakresie możliwości odstąpienia w przypadku „nadzwyczajnych okoliczności”, ale do czasu wykonania usługi można – co do zasady – dokonać zmiany terminu lotu lub nawet zwrócić bilet lotniczy. Przewoźnik może jednak zastrzec, że pasażer ponosi konsekwencje finansowe takich zmian. Kwestie te nie są regulowane przez prawo lotnicze, ale regulaminy przewoźników oraz stosowane przez nich taryfy.

– Kwestia zwrotu biletów lotniczych nie jest tak szczegółowo uregulowana jak odstąpienia od wycieczki z biurem podróży. Nie ulega jednak wątpliwości, że linie lotnicze także powinny zachować się odpowiedzialnie i monitorować bieżącą sytuację, aby uniknąć zagrożenia dla zdrowia pasażerów – dodał cytowany w komunikacie UOKiK Tomasz Chróstny.

W razie wątpliwości klienci mogą zwrócić się po pomoc i radę do miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów.

Super Nowości

Pokaż więcej

Powiązane artykuły

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Back to top button
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x