r e k l a m a
MiastoPolitykaWażne wydarzeniaWiadomości

Problem odpadów komunalnych będzie rozwiązany?

Problem wywozu śmieci  wciąż czeka na rozwiązanie. Władze Jasła chcą powrócić do pomysłu sprzed trzech lat zakładającego budowę nowoczesnego zakładu utylizacji odpadów komunalnych na osiedlu Gamrat. Ma to uchronić miasto przed ciągłymi wzrostami kosztu wywozu nieczystości.

Wysypisko komunalne na osiedlu Sobniów. Obecnie nieczynne. (fot. W. Żebracki, Jaslonet.pl)
Miasto w tym momencie jest w dużym kłopocie, jeżeli chodzi o odbiór odpadów z terenu miasta od mieszkańców. Z jednej strony dopłacamy do Miejskiego Zakładu Gospodarki Odpadami, z drugiej strony zmiany, które wejdą w przyszłym roku spowodują podniesienie po raz kolejny kosztów związanych z wywozem odpadów komunalnych. To wszystko stwarza klimat, żeby powrócić do tego projektu w taki sposób, żeby to było akceptowane przez mieszkańców – mówi burmistrz Jasła, Andrzej Czernecki.
Pomysł budowy zakładu został odrzucony przez władze poprzedniej kadencji. Nie zyskał wówczas aprobaty burmistrza, radnych rady miasta oraz mieszkańców osiedla Gamrat, którzy swój sprzeciw argumentowali między innymi niekorzystną „różą wiatrów” a także problemami komunikacyjnymi, które byłyby wynikiem wzmożonego ruchu samochodów ciężarowych wożących śmieci.
Nowe władze zamierzają odkurzyć stary projekt, komitet wyborczy burmistrza już w swoim programie zapowiadał rozwiązanie problemu śmieci. Andrzej Czernecki podczas rozmowy z zarządem Gamratu uzyskał jasną odpowiedź – teren o powierzchni 35 hektarów wciąż jest gotowy pod tę inwestycję. Problemem może być czas, ponieważ Zakład Tworzyw Sztucznych Gamrat jest na etapie prywatyzacji.
Andrzej Czernecki, burmistrz Jasła (fot. W. Żebracki)
Myślę, że wspólnie z panem prezesem Gamrat-u przygotujemy propozycję, która pozwoli zablokować teren dla tej inwestycji, bo to jest w tej chwili najważniejsze. Jeżeli chodzi o stronę techniczną i szczegółowych rozwiązań to trzeba więcej czasu, żeby do tego projektu, który był cztery lata temu przygotowany, powrócić. Realne decyzje muszą zapaść przed zmianami właścicielskimi – mówi Andrzej Czernecki.
Dodatkowym argumentem z powodu którego trzy lata temu zrezygnowano z budowy zakładu była obawa, czy miasto finansowo udźwignie tak dużą inwestycję. Jak uważają radni opozycyjni uniezależnienie się od zewnętrznych składowisk wcale nie musi oznaczać, że utylizacja śmieci we własnym zakładzie będzie opłacalna.
Zbudowanie tego zakładu plus jego eksploatacja też nie będzie bez kosztowa i to jest troszeczkę gdybanie takie, że jak będziemy mieli coś swojego to będzie coś darmowo. Zostają opłaty marszałkowskie z tego tytułu, zostają podwyżki z tytułu zbiórki tych odpadów, koszty transportu, VAT. Wybudowanie nowego zakładu wiąże się z pewnymi kosztami, które później trzeba przypisywać mieszkańcom. Nie mówmy, że coś wybudowane u siebie będzie dużo tańsze. Trzeba by zrobić kalkulację kosztów i dopiero w tym momencie mówić, jakie faktycznie będą koszty – mówi Henryk Rak (PiS), wiceprzewodniczący rady miasta.
Dodaje, że podobnie jak przy pierwszych przymiarkach do realizacji projektu, tak i teraz władze miasta muszą liczyć się z opiniami mieszkańców osiedla Gamrat.
Henryk Rak, wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Jasła (fot. W. Żebracki, Jaslonet.pl)
Wiem, że będzie duży opór społeczny. Ja będę wsłuchiwał się w odczucia i myśli, jakie prezentować będzie to społeczeństwo. Proszę mnie zrozumieć, że ja jestem stamtąd. Niektórzy radni bronili się rękami i nogami przed wysypiskiem na Sobniowie, więc ja nie będę nikogo do niczego podburzał. Natomiast będę słuchał i wczytywał się w to, co ta społeczność lokalna będzie mówić. Ja będę tak reagował jak ci, którzy mnie w tym miejscu postawili. Jestem w tej Radzie poprzez ich wolę. – mówi radny Henryk Rak.
Jak zapowiada burmistrz Andrzej Czernecki, najważniejsze w tej sprawie decyzje zapadną w ciągu najbliższych kilku tygodni.


Jaslonet.pl

Pokaż więcej

Powiązane artykuły

Subscribe
Powiadom o
guest
44 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
ciech
ciech
2024 lat temu

Znowu obiecuje.

wPISdu
wPISdu
2024 lat temu

Burmistrz zaczyna działać! W sumie to i tak go na Gamracie nie lubią i tak wiadome jest że opór spoleczny na tą inwestycje będzie. Działajcie, żeby z tego ciemnogrodu zrobić znowu miasto

szymek
szymek
2024 lat temu

Każdy produkuje odpady. Nie wszystko da się spalić w piecu. Jak napełnimy kosze żądamy oczyszczenia miasta i domostw z odpadów. Wyobrażamy sobie, że te śmieci będą wystrzelone w kosmos. Ale tak nie jest /nie stać nas na rakiety, a poza tym niebawem słoneczka byśmy nie oglądali/. Więc albo grozi nam Neapol /ten smrodek/, albo się trzeba zdecydować na wysypisko ze spalarnią. Można protestować u mnie nie, u mnie też nie (podobnie jak z drogami – chcemy jeździć szerszymi drogami, ale grunt niech sąsiad odda). Z efektem przyjdzie się zmierzyć niebawem.

jpł
jpł
2024 lat temu

do wż – „… zakładu utylizacji odpadów komunalnych na osiedlu Gamrat. … Nie na OSIEDLU lecz na terenie Zakładów GAMRAT” – a to jest znacząca różnica.

amivisage
amivisage
2024 lat temu

Zrobić gamratowcom i to nawet dwa śmietniki za to, że glosowali w 80% na Kurowską. A trzeci śmietnik w Dąbrówce.

JoAnna
JoAnna
2024 lat temu

Mieszkałam przez parę lat na osiedlu Gamrat i lata tam pracowałam. Przez lata nosiłam wodę na 4 piętro (lub woziłam z Jasła) ze źródełka bo „kranówę” nie dało rady pić. Z powietrza gamrackiego i pracy w oparach chemicznych nabawiłam się astmy i choroby skóry i przeszłam na rentę. Ludzie! Tam mieszka dużo ludzi, w tym wielka ilość małych dzieci! Czy byliście na zakładzie wewnątrz? To wcale nie jest tak odległe miejsce od Osiedla! Od 70 lat Gamrat „truje” środowisko swoją produkcją, a teraz Burmistrz chce „dokopać” ludziom, którzy stracili w chemii zdrowie!!! Co Pan X z Gamratu odpowie na ten… Czytaj więcej »

Ronin
Ronin
2024 lat temu

Panie Rak rusz pan dupa do wiednia i zobacz jak w cenrum wiednia to fnkcjonuje i nie pie – spalarnia to dzuze ciepło tez by można było koszty ogrzewania bloków obnirzyć jak byście dobrze czaszkami rószyli – Brawo CZERNECKI

Bezrobotny
Bezrobotny
2024 lat temu

Tak trzymać Czernecki.” Przygłupy gamrackie” nic nnie rozumieją, ale wyrażam głebokie przekonanie , że radni z tych terenów tj. Czyżowicz i Rak wytłumaczą głupkom, że warto wybudowac, bo przynajmniej nieroby będą mialy pracę.Słuchaj Raku?! jeżeli z Ciebie taki budowlaniec jak radny, to nikt Ci roboty nie zleci. Zastanów się, co wygadujesz. Jesteś radnym Miasta Jasła , a nie Gamratu!!!!!!!!!!

dragoness
dragoness
2024 lat temu

@Jo Anna
Co ty bredzisz kobieto! Przeczytaj post Ronina i zainteresuj się trochę, czym różni się „spalarnia” od zakładu utylizacji. Widzę, że „pogrobowcy” Zająca zaczynają działać.

obywatel J
obywatel J
2024 lat temu

Trzeba być naprawdę chamem żeby budować utylizacje śmieci koło dużego osiedla i zatruwać życie paru tysiącom ludzi! Niech sobie burmistrz buduje na swojej ulicy skoro taka ma być ekologiczna !

S-S
S-S
2024 lat temu

Tym,którzy ponownie przejęli władzę w Jaśle należy przypomnieć propozycję ,jaką kiedyś złożyli im krośnieńscy inwestorzy tj. wspólną budowę spalarni śmieci.Nie skorzystano z zaproszenia,więc w Krośnie samodzielnie wybudowano na starym wysypisku i przy udziale okolicznych gmin eksploatują spalarnie.Nikomu nie trzeba wyjaśniać,że wspólna inwestycja jest tańsza,a wspólne koszty eksploatacji o wiele mniejsze.W takich przypadkach również łatwiej o lokalizacje.Uwzględniano wiele koncepcji,a jedna z nich,to budowa w Jedliczu,

Palacz
Palacz
2024 lat temu

Ty obywatel J! Jak takiego śmirdziela jak ty się spali w Gamracie nie będzie smierdziało, a dym pójdzie na Dąbrówkę! Hi,Hi,Hi

ixi
ixi
2024 lat temu

NARESZCIE!!!! S-S, RONIN, wPISdu – 100% racji!

familijny
familijny
2024 lat temu

Pan Rak przekona mieszkanców do spalarni jeśli sam ja wybuduje ale jest to niemożliwe bo jego firemka może tam najwyżej garaż tam postawić i to blaszak he he

emerytka
emerytka
2024 lat temu

PO JAKIEGO CZORTA POKAZUJECIE TEGO RAKA,PRZYPOMNIAŁ MI O PISIE I ZNOWU DZIEŃ MI ZEPSUŁ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

KONRAD
KONRAD
2024 lat temu

Ubóstwo w Jaśle mamy, załatwiony problem zalewania mienia i życia w ciągłym strachu-też,Teraz czas na całkowite wytrucie ludności.(Bo to,że miasto należy do czołówki krajowej w zawartości substancji szkodliwych dla zdrowia jest wiadome od lat,i odsyłam niewierzących do rankingów.)..Jak widać radnym się odmieniło(przypominam 2/3,to ci co byli w poprzedniej kadencji)pod wpływem łaski płynącej z ust przewodniczącej Rady …To po prostu w głowie się nie mieści,co się w tym mieście dzieje.Czas pakować walizki ludzie i spieprzać stąd tam gdzie rozum ma jeszcze wartość pozytywną, albo wypowiedzieć wojnę głupocie i wreszcie wyjść na ulice protestować.Mam nadzieję,że zdrowie ma jeszcze cenę dla ludzi,i powiedzą… Czytaj więcej »

ANTY
ANTY
2024 lat temu

Jeszce ludzie opamiętacie sie co on zacznie robic to dobiero początek dziadostwa w Jasle. Jeszcze niektórzy powiedzą KUROWSKO WRóC????????????????

KONRAD
KONRAD
2024 lat temu

Podzielam opinię ANTY…

manim
manim
2024 lat temu

A może ten zakład utylizacji to tylko temat zastępczy,aby ukryć,że nie ma się ani koncepcji,ani odpowiednich ludzi do obsadzenia najważniejszych stanowisk w Mieście?! Odnoszę wrażenie,że w Jaśle jest ogólne przygnębienie
.Pozdrawiam Wszystkich którym jest smutno z powodu wyniku wyborczego.

sonia
sonia
2024 lat temu

niestety Jasło to nie Wiedeń i nie będzie w stanie wybudować aż tak nowoczesnej fabryki nawet z pomocą unii

dragoness
dragoness
2024 lat temu

Tu chodzi o technologię, a nie o skalę, bo ten w Wiedniu to olbrzym. To nie jest temat zastępczy, tylko pośpiech podyktowany faktem, że przyszły ewentualny właściciel Gamratu może mieć inną koncepcję wykorzystania tego terenu.

~passat
~passat
2024 lat temu

Brawo Panie Czernecki. Kurowska zmarnowała projekt i unijną kasę na ten obiekt utylizacji. My jaślanie pańskiego elektoratu mocno wierzymy, że Pan ten projekt zrealizuje w końcu i rozwiąże problem odpadów komunalnych w mieście. Najważniejsze nie dać się zastraszyć ekstremie politycznej. Rak w tej sprawie nie powinien glosu zabierać. To nie jest budowa obiektu na osiedlu, lecz póki co jeszcze na terenie zakladu państwowego. Trzeba tą szansę wykorzystać. Nowoczesna spalarnia nie wydziela związków toksycznych do atmosfery i Pan Rak ze swoimi wyborcami może spać spokojnie. Czas już zapomnieć o wysypisku przy ul. Żniwnej w Jasle i zlikwidować tą przeładunkownie odpadów, oraz… Czytaj więcej »

obywatel J
obywatel J
2024 lat temu

Ty Palacz! Takie przygłupawe komentarze to na onecie sobie wstawiaj! Tam jest miejsce dla takich zboczonych umysłów !

nick jak NIK
nick jak NIK
2024 lat temu

Czy ktoś wie gdzie mieszkają ci Czerneccy i Czajki bo wypadałoby im podrzucić próbkę tych ekologicznych śmieci. Niech sobie powąchają to może odniechce im się podrzucania gówna pod czyjś próg!

nikt
nikt
2024 lat temu

Ronin już tyle razy pisałem kup sobie słownik ortograficzny cofka do podstawówki

nikt
nikt
2024 lat temu

Ronin już tyle razy pisałem kup sobie słownik ortograficzny albocofka do podstawówki

ACz
ACz
2024 lat temu

Os. Gamrat w wyborach na burmistrza 81% do 19% zagłosowało za zakładem utylizacji.Trzeba uszanować wolę ludu i obietnice wyborcze.

A-Z
A-Z
2024 lat temu

Pracownicy Gamratu! Ci z Osiedla, z Jasła i spoza Jasła. Czy zdajecie sobie sprawę, że żaden inwestor nie zainwestuje w Zakład, który ma na swoim terenie wysypisko śmieci? Czy ktoś z was skorzystałby z takiej oferty? Dzięki decyzji Burmistrza nasz Zakład z wielololetnią tradycją, utrzymujący już kilka pokoleń upadnie, a my stracimy pracę. Grozi nam bezrobocie! Chyba, że część z nas znajdzie zatrudnienie jako śmieciarze.

:)
:)
2024 lat temu

Niech nawet nie próbuje przekraczać granicy i wjeżdżać na nasze piękne osiedle ze swoimi odpadami. Skoro tak mówicie o Wiedniu to zróbmy tak jak jest tam czyli w środku miasta, a nie na obrzeżach, ciekaw jestem co wtedy byście powiedzieli.

obywatel J
obywatel J
2024 lat temu

Ta spalarnia będzie tak ekologiczna jak PO jest obywatelska i tak jak PZPR była robotnicza ! Mówi wam to coś ?

obywatel J
obywatel J
2024 lat temu

A swoją drogą to widać jak na dłoni że prezes Gamratu po przegranych wyborach wszystko robi żeby przypodobać się przyszłemu pracodawcy bo może zostawi go na stołku za to że będzie miał mniejszy podatek o 35 hektarów. Kto ma oczy to widzi !

dragoness
dragoness
2024 lat temu

Czytając niektóre powyższe komentarze widzę, że jest jednak wiele prawdy w twierdzeniu, że suma inteligencji na planecie Ziemia jest stała, tylko ludzi przybywa.

Robert
Robert
2024 lat temu

a o co te spory przecież skarb państwa posiada wiele ha nieużytków z dala od skupisk ludzkich i tam ulokować ową spalarnie a nie walić kasę gamratowi i eksperementować na ludzkim zdrowiu

on
on
2024 lat temu

Co bylo pierwsze zaklad Gamrat czy osiedle? Wiec gdy postanowili ludzie tam mieszkac powinni sie liczyc z tym ze to zaklad chemiczny i podobna dzialalnosc moze tam istniec!!!!!!!

!!!
!!!
2024 lat temu

Ludzie Czy wy Widzicie co piszecie ,
dobrze że mieszkacie gdzie indziej i nie wiecie jaki to smrud może być…
Opamiętajcie się wreszcie …
a że Gamrat akurat głosował na Panią Kurowską to się nawet cieszę..
bo przynajmniej wiedzieli co robili a nie kurcze na tego co jest bo ten to zrobi z jasła niezły smród.. jeszcze gorszy niż jest ..!
a to że zakład był pierwszy to co mamy poradzić ? nie było gdzie mieszkać to chyba trzeba było w Gamracie..
jesteście bezlitośni i tyle..

ksiądz
ksiądz
2024 lat temu

Nie ma co panikować. Taki obiekt utylizacji w Gamracie jest potrzebny, bo da zatrudnienie dla co najmniej 100 osób. Nie ma sensu odbierać chęci Panu Burmistrzowi w realizacji tej inwestycji. Trzeba go wspierać w tych działaniach. Żadnego smrodu nie będzie z tego obiektu. Gorszym truciecielem jest zakład produkcyjny i opary polichlorkuwinylu. Jeżeli to nie szkodzi mieszkańcom to tym bardziej nie powinien obiekt utylizacji odpadów komunalnych. Bracia i siostry z Gamratu nie będzieicie płacić za wywóz odpadów. Módlicie się, aby Pan Burmistrz nie zrezygnował z tej inwestycji. Zostańcie z Bogiem.

kibic
kibic
2024 lat temu

a ja jestem za postawienim spalarni w obecnym miejscu wysypiska w Sobniowie

kamrat
kamrat
2024 lat temu

Czy wy zdajecie sobie sprawę ile kosztuje zbudowanie zakładu utylizacji? Podobno budżet miasta jest zadłużony! Kto zatem wyłoży ogromne pieniądze na budowę tak drogiej inwestycji i to na terenie „znienawidzonym” przez pana Burmistrza? Trzeba było skorzystać z pieniędzy unijnych i „podpiąć” się do Krośnieńskiej pomysłowości! Teraz nie powstanie zakład utylizacji, tylko zwykłe wysypisko śmieci. Tym, co tak bardzo chcą, aby było na Gamracie, życzę, aby powstało ono w obrębie ich miejsca zamieszkania. Ludzie mieszkają w Gamracie nie z przyjemności, tylko z przymusu, bo tak za komuny jak i potem tylko „wybrańcy” dostawali najczęściej za łapówy mieszkania w Jaśle. Mniemam, że… Czytaj więcej »

ONA
ONA
2024 lat temu

W Pełni popieram Pana Odważył się napisać prawdę ,bo teraz jest tak że jeżeli masz rację to Cię trzeba .Będę do końca przeciwna tej nowoczesnej inwestycji chociażby wydzielała zapach typu Versacze, Mieszkam na Osiedlu od 1968 roku ,więc wiem jakie już przeżyliśmy w swoich miszkaniach .JA nanie życzę sobie następnych w takiej postaci>mówię nie nie i jeszcze raz nie !!!!!

ONA
ONA
2024 lat temu

Dlaczego mój komentarz został zniekształcony ?????

lucek
lucek
2024 lat temu

Do Jo Anny a czy była pani na ul.Żniwnej jak śmieciary jeżdżą prawie pod oknami,tam istnieje wysypisko ponad 50 lat na tej ulicy ludzie umierają masowo na choroby nowotworowe to panią nie obchodzi bo to nie na pani podwórku wysypują śmieci coś trzeba zrobić z odpadami do wszystkich co są przeciwko budowy utylizacji może sami macie dobre rozwiązanie to się wykażcie.Brawo dla księdza za odwagę.Moim zdaniem nie musi być utylizacja w Gamracie bo jest wiele miejsc z dala od ludzi bo wiem co znaczy mieć blisko wysypisko śmieci ale utylizacja jest zupełnie co innego jak wysypisko,życzę wszystkiego co najlepsze w… Czytaj więcej »

CHORE PAŃSTWO!!!
CHORE PAŃSTWO!!!
2024 lat temu

Żeby decydować za ogół należałoby mieć poparcie większości tj. w prawdziwej demokracji a nie kilkunasto – procentowe jak burmistrz….

Protest!!
Protest!!
2024 lat temu

Widze , że za są osoby, które nie mieszkają na osiedlu ale niech każdy zastanowi się chociaż przez chwilę czy miło by było mu mieszkać obok wysypiska i pozwolić by ten syf nas zatruwał? My mieszkańcy nie popieramy tej alternatywy by ten rynsztok powstał własnie tutaj bo jest dosc miejsc, ktore mozna by do tego przeznaczyc i przy tym dac innym spokojnie oddychac.

jasło
jasło
2024 lat temu

a ludzie co im dadzą to podpisują jakies protesty a jak pala gumiaki i inne żeczy to im nie śmierdzi tego nie widza i nie czuja tak jest na oś bryły

Zobacz także
Close
Back to top button
44
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x