Kultura
Noc Muzeów – w Jaśle
Muzeum Regionalne w Jaśle zaprasza 14 maja na Noc Muzeów. Tego dnia wszystkie ekspozycje udostępniane są dla zwiedzających nieodpłatnie, a Muzeum czynne jest do północy. Dodatkowo przygotowano specjalne wydarzenia. O godzinie 17.00 rozpocznie się wernisaż wystawy pt. „KRAKÓW – WARSZAWA: DWA SPOJRZENIA”. Wieczorem, o 20.15 odbędzie się koncert zespołu ČAČI VORBA (Gypsy/Balkan/Carpathian Fusion). Tego dnia Muzeum uhonoruje również osoby szczególnie zasłużone dla instytucji wręczając im uroczyście Dyplomy Honorowe Muzeum.
Wystawa „KRAKÓW – WARSZAWA: DWA SPOJRZENIA” prezentuje prace pochodzącego z Jasła malarza Ignacego Pinkasa (1888-1935) oraz mieszkających również przez pewien czas w tym mieście braci Franciszka i Józefa Gazdów, fotografów i założycieli przedwojennej Wytwórni Fotograficznych Kart Widokowych. W obrazach, szkicach i litografiach malarza oraz na pocztówkach braci Gazdów znajduje się wiele widoków Krakowa i Warszawy. Wystawa koncentruje się na tematach wspólnych, które tworzą linię przewodnią po ekspozycji. Są wśród nich najbardziej rozpoznawalne zabytki tych miast: Brama Floriańska w Krakowie, Barbakan, Sukiennice, czy Kolumna Zygmunta i Zamek Królewski w Warszawie.
Atrakcyjny dla odbiorców wystawy wydaje się pomysł zestawienia w bezpośredniej konfrontacji przedstawienia malarskiego i fotograficznego każdego z tematów. Pozwala to na porównanie warsztatów i „spojrzenia” malarza i fotografa. Właśnie te „dwa spojrzenia” sprowokowały tytuł wystawy. Zarówno malarz, jak i fotograf spacerowali po tych samych ulicach Krakowa czy Warszawy, przyglądali się tym samym budynkom, zachwycali się tymi samymi zakątkami, których urodę i atmosferę miejsca starali się uchwycić i zachować. Najlepszym przykładem krzyżujących się ścieżek artystów stanowi plac przed kościołem św. Barbary w Krakowie, gdzie obaj autorzy przystanęli praktycznie w tym samym miejscu. Ich spojrzenia są tak zbliżone, że uwieczniona przez nich budowla nakłada się w identycznej perspektywie. Tą bliskość spotkania malarza i fotografa unaocznia pamiątkowa pocztówka przygotowana przez Muzeum, w której fotografia i malarstwo olejne przenikają się wzajemnie tworząc jeden spójny obraz, rzeczywistość, w której realne postaci uwiecznione na pocztówce i te stworzone ręką malarza, przemieszczają się swobodnie między dwoma światami.
Kolekcja prac przedstawiających powtarzające się i wspólne dla obu technik motywy uzupełniona została także innymi dziełami o tematyce warszawskiej i krakowskiej. Chcąc zaś wyjść poza suchy rytm „olej – fotografia”, zebrano na ekspozycji możliwie różne techniki: litografię, szkic, akwarelę i pastele. Uzupełnieniem wystawy są fotografie, dokumenty, oryginalne szklane negatywy, drewnianą paletę Pinkasa, aparaty fotograficzne z epoki.
Wystawa czynna będzie do końca czerwca.
MRJ
Wystawa „KRAKÓW – WARSZAWA: DWA SPOJRZENIA” prezentuje prace pochodzącego z Jasła malarza Ignacego Pinkasa (1888-1935) oraz mieszkających również przez pewien czas w tym mieście braci Franciszka i Józefa Gazdów, fotografów i założycieli przedwojennej Wytwórni Fotograficznych Kart Widokowych. W obrazach, szkicach i litografiach malarza oraz na pocztówkach braci Gazdów znajduje się wiele widoków Krakowa i Warszawy. Wystawa koncentruje się na tematach wspólnych, które tworzą linię przewodnią po ekspozycji. Są wśród nich najbardziej rozpoznawalne zabytki tych miast: Brama Floriańska w Krakowie, Barbakan, Sukiennice, czy Kolumna Zygmunta i Zamek Królewski w Warszawie.
Atrakcyjny dla odbiorców wystawy wydaje się pomysł zestawienia w bezpośredniej konfrontacji przedstawienia malarskiego i fotograficznego każdego z tematów. Pozwala to na porównanie warsztatów i „spojrzenia” malarza i fotografa. Właśnie te „dwa spojrzenia” sprowokowały tytuł wystawy. Zarówno malarz, jak i fotograf spacerowali po tych samych ulicach Krakowa czy Warszawy, przyglądali się tym samym budynkom, zachwycali się tymi samymi zakątkami, których urodę i atmosferę miejsca starali się uchwycić i zachować. Najlepszym przykładem krzyżujących się ścieżek artystów stanowi plac przed kościołem św. Barbary w Krakowie, gdzie obaj autorzy przystanęli praktycznie w tym samym miejscu. Ich spojrzenia są tak zbliżone, że uwieczniona przez nich budowla nakłada się w identycznej perspektywie. Tą bliskość spotkania malarza i fotografa unaocznia pamiątkowa pocztówka przygotowana przez Muzeum, w której fotografia i malarstwo olejne przenikają się wzajemnie tworząc jeden spójny obraz, rzeczywistość, w której realne postaci uwiecznione na pocztówce i te stworzone ręką malarza, przemieszczają się swobodnie między dwoma światami.
Kolekcja prac przedstawiających powtarzające się i wspólne dla obu technik motywy uzupełniona została także innymi dziełami o tematyce warszawskiej i krakowskiej. Chcąc zaś wyjść poza suchy rytm „olej – fotografia”, zebrano na ekspozycji możliwie różne techniki: litografię, szkic, akwarelę i pastele. Uzupełnieniem wystawy są fotografie, dokumenty, oryginalne szklane negatywy, drewnianą paletę Pinkasa, aparaty fotograficzne z epoki.
Wystawa czynna będzie do końca czerwca.
MRJ