r e k l a m a
Kultura

Gwiazdy scen polskich wystąpią w Jasielskim Domu Kultury

Znani i lubiani aktorzy oraz cieszące się dużą popularnością wśród widzów i doceniane przez krytyków teatralnych spektakle, to I Jesienne Spotkania z Teatrem w Jaśle.

W drugiej połowie października i w listopadzie miłośnicy sztuki teatralnej z Jasła i okolic będą mogli obejrzeć na deskach JDK siedem spektakli, wystawianych przez renomowane teatry, ze znakomitą obsadą aktorską. Jasielska publiczność będzie miała okazję oklaskiwać m.in.: Piotra Machalicę, Annę Guzik, Cezarego Żaka, Grzegorza Halamę, Joannę Żółkowską i Barbarę Wrzesińską. Jasło odwiedzą Krakowski Teatr Groteska, Teatr Polski z Bielska-Białej, Kompania Teatr i Teatr Provisorium z Lublina, Teatr im. A. Mickiewicza z Częstochowy, Teatr im. Ludwika Solskiego z Tarnowa i Studio Gudejko z Warszawy. Wśród propozycji są pozycje dla dzieci, młodzieży i dojrzałej publiczności; nowości, cieszące się już jednak dużą popularnością i spektakle grane od lat, wielokrotnie nagradzane.

Wcześniej zorganizowanie tak dużej imprezy – choć wiadomo, że jest w Jaśle bardzo potrzebna – nie było możliwe. Głównie ze względu na warunki techniczne. Obecnie Jasielski Dom Kultury ma już wystarczająco dobre zaplecze sceniczne, żeby zaprosić gwiazdy polskich scen. – Przede wszystkim zakupiliśmy i zainstalowaliśmy profesjonalne oświetlenie sceniczne. W wielu spektaklach teatralnych światło odgrywa tak samo ważną rolę jak słowo. Jedno z pierwszych pytań, jakie pada ze strony zapraszanych teatrów, to pytania o oświetlenie, którym dysponujemy. A scena JDK wyposażona była do tej pory jedynie w przestarzały, zdezelowany sprzęt oświetleniowy. Po drugie, nowoczesny design zyskały garderoby. Nie tylko je odnowiono, pomalowano ale przede wszystkim wyposażono w sprzęt niezbędny w tego typu pomieszczeniach. Dotychczasowe stoły, krzesła, lustra sprzed kilkudziesięciu lat zastąpiono nowoczesnymi, praktycznymi meblami. I wreszcie nie czujemy zażenowania, goszcząc artystów, choć mam świadomość, że nie remontowany od lat budynek domu kultury na każdym kroku woła o pomoc – mówi Krystyna Kasprzyk, dyrektorka Jasielskiego Domu Kultury.

W ostatnich dwóch latach warunki w JDK poprawiły się na tyle, że można było pokusić się o zorganizowanie poważnej imprezy teatralnej. Z propozycji warto skorzystać, bo repertuar jest bardzo interesujący, a ceny biletów, w porównaniu z tego typu imprezami organizowanymi w innych miastach, wyjątkowo atrakcyjne. – Mamy nadzieję, że Jesienne Spotkania z Teatrem spotkają się z ciepłym przyjęciem mieszkańców, wpiszą się na stałe w kalendarz imprez kulturalnych Jasła i będą przyciągać tysiące wielbicieli teatru. Te Spotkania to przede wszystkim ukłon w ich stronę, by nie musieli wyjeżdżać do teatrów: Rzeszowa, Tarnowa czy Krakowa ale by tutaj, na miejscu mogli obejrzeć najlepsze spektakle i znakomitych artystów scen polskich. A jasielska publiczność jest spragniona kultury, o czym świadczy liczba osób korzystających z oferty kulturalnej naszej instytucji – stwierdziła Krystyna Kasprzyk.

W zorganizowaniu imprezy pomogli sponsorzy: PGNiG SA Karpacki Oddział Obrotu Gazem w Tarnowie, Gazownia Jasielska oraz KSG sp. z o.o. w Tarnowie Oddział Zakład Gazowniczy w Jaśle.


PROGRAM

20 października 2009 r., godz. 9.00, 11.00

BAŚŃ O RYCERZU BEZ KONIA – Marta Guśniowska

Teatr Lalki Maski i Aktora Groteska – Kraków

Reżyseria: Janusz Ryl-Krystianowski

Współczesna baśń Marty Guśniowskiej, pełna niesłychanych perypetii Rycerza bez konia i Rumaka bez jeźdźca, szukających się nawzajem, rozbawi zarówno dzieci jak i starszą publiczność. To opowieść o Rycerzu bez konia i dotkniętym nieuleczaną czkawką Rumaku bez jeźdźca, którzy wędrują po świecie poszukując się nawzajem. Czarodziejka bez pojęcia o czarowaniu, mysz udającą krwiożerczego nietoperza czy królewna, która sama uwięziła się w wieży, to humor rodem z Mony Pytona, który zadowoli najwybredniejsze gusta. Całości dopełnia doskonała animacja drewnianych kukiełek oraz tempo i zaskakujące zwroty akcji.

Bilet 14 zł

 

24 października 2009 r., godz. 18.00

KAŻDY KOCHA OPALĘ – John Patrick

Teatr im. Ludwika Solskiego – Tarnów

Reżyseria: Jan Tomaszewski

W roli tytułowej: Barbara Wrzesińska

„Każdy kocha Opalę”, to chyba najbardziej znana w Polsce, grana przez wiele teatrów sztuka Johna Patricka, amerykańskiego dramaturga, scenarzysty i reżysera filmowego, zdobywcy Oscara za scenariusz do filmu „Wpływ księżyca z Cher”. To historia samotna starszej pani, zbieraczki wszystkiego, mieszkającej w zniszczonym, niemiłosiernie zapuszczonym i zagraconym domu, razem z ukochanym kotem. Pewnego dnia do jej domu trafia trójka oszustów poszukiwanych przez policję. Życzliwa całemu światu kobieta chętnie udziela im gościny, z radością odstępując jeden z pokoi. Goście natomiast, bez skrupułów wykorzystując jej naiwność: zadamawiają się na dobre, ubezpieczają gospodynię na wypadek śmierci i próbują doprowadzić do „nieszczęśliwego wypadku”. Jednak okazuje się to niełatwe…

W pewnym sensie Opala jest radosną, ufną „wariatką”, bo wariactwem nazywa się w Polsce naiwność, a to przecież nic innego jak czystość wewnętrzna, zaufanie do ludzi. Szukałam takiego tekstu, bo mówi on o tym, co mnie boli, a boli mnie, że zamiast rozumu mamy cwaniactwo, zamiast szlachetności – obłudę i hipokryzję i ta sztuka jest właśnie sprzeciwem wobec tego. My w Polsce wolimy się wyśmiewać zamiast śmiać. W „Opali” będziemy mieli do czynienia z czystym śmiechem, takim z łezką w oku – mówi odtwórczyni roli głównej, Barbara Wrzesińska, znana szerokiej publiczności z Kabaretów Olgi Lipińskiej.

Bilet 25 zł

 

6 listopada 2009 r., godz. 9.00, 11.00

BALLADYNA – Juliusz Słowacki

Teatr Lalki Maski i Aktora Groteska – Kraków

Adaptacja i reżyseria: Bogdan Ciosek

Oryginalna  interpretacja zaproponowana przez Teatr „Groteska” ułatwia zrozumienie dzieła Juliusza Słowackiego, wyraźniej niż przy tradycyjnej formie przedstawiają dwa przenikające się światy: świat elfów i świat ludzi.. Relacje pomiędzy animatorem i lalką odnoszą się sfery ducha i materii opowieści Słowackiego. Wysnuwając opowieść o Goplanie i Balladynie, z artystycznego tworzywa teatru można było zbudować sceniczny świat oparty na nieograniczonej wolności wyobraźni poetyckiej, bez zobowiązujących odniesień do zasad logiki, psychologii, czy realistycznego porządku prawdy i prawdopodobieństwa. W ten sposób opowieść uzyskała charakterystyczne cechy poetyki swego literackiego pierwowzoru – wzięła kształt baśni, legendy, mitu…

Nagroda na Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Lalek w Opolu (2005r.), za kreacje aktorskie Aldony Jankowskiej, Włodzimierza Jasińskiego i Franciszka Muły.

Nagroda Sekcji Teatrów Lalkowych Związku Artystów Scen Polskich im. prof. Władysława Jaremy.

II równorzędna nagroda na festiwalu Dramaty Narodów – Polski Dramat Romantyczny (I nagrody nie przyznano), Kraków (2005 r.).

Bilet 14 zł

 

7 listopada 2009 r., godz. 18.00

SZWEJK – według Jaroslava Haška

Teatr Polski – Bielsko-Biała

Reżyseria: Robert Talarczyk

W roli głównej: Grzegorz Halama

W opracowanym z wielkim rozmachem, trzygodzinnym widowisku występuje 30 aktorów, wśród których jest znana z „Tańca z gwiazdami” Anna Guzik.

Dzielny wojak Szwejk, przeżywający zabawne przygody w czasie I wojny światowej, znany jest chyba wszystkim i nikogo nie trzeba specjalnie zachęcać do obejrzenia kolejnej adaptacji powieści Jaroslawa Haška. Jej pierwszy tom pisarz opublikował w 1921 roku. Historię Szwejka, sprytnego prostaczka wplątanego przypadkiem w wir historii, znajdującego znakomite wyjście z wszelkich kłopotów, odczytuje się na dwa sposoby: albo jako ostrą satyrę antywojenną, albo jako mimowolny hołd złożony monarchii Franciszka Józefa. Inscenizacja Roberta Talarczyka mieści się raczej w tym drugim, bardziej sentymentalnym nurcie. Reżyser, autor adaptacji i piosenek, w mitycznej krainie Habsburgów dostrzega pierwowzór współczesnego projektu europejskiego. Na scenie tę mityczną kraine wskrzesza za pomocą wielkiego widowiska, w którym występuje 30 aktorów, używających ponad 50 kostiumów.

Nagroda „Perła 2009″ na Festiwalu Teatrów Europy Środkowej „Sąsiedzi” w Lublinie, „Za oryginalną adaptację sceniczną, wydobywającą z powieści Haška różnorodne tonacje”.

Bilet 40 zł

 

12 listopada 2009 r., godz. 18

SPRÓBUJMY JESZCZE RAZ – Murray F. Schisgal

Studio Gudejko – Warszawa

Występują: Cezary Żak, Joanna Żółkowska

Sztuka Schisgala, to błyskotliwy tekst i humor oparty na wnikliwej obserwacji obyczajów. Gwiazdy aktorskie, znane szerokiej publiczności głównie z telewizji: Cezary Żak i Joanna Żółkiewska, gwarantują doskonałą zabawę.

Sztuka Murraya F. Schisgala składa się z dwóch jednoaktówek. W pierwszej, zmęczona życiem policjantka bezpośrednio po służbie puka do drzwi sąsiada, bezrobotnego aktora, występującego w reklamach, z zamiarem ukarania go mandatem mandatu za zakłócanie spokoju publicznego przez słuchanie arii operowych na cały regulator… W drugiej znużone sobą, sfrustrowane małżeństwo próbuje ratować związek za pomocą modnej terapii psychoanalitycznej.

Bilet 35 zł

 

17 listopada 2009 r., godz. 11.00, 18.00

DO PIACHU – Tadeusz Różewicz

Kompania Teatr i Teatr Provisorium – Lublin

Reżyseria: Janusz Opryński, Witold Mazurkiewicz

Twórcy spektaklu „Do piachu” nieco odeszli od oryginału Różewicza, na daleki plan przesuwając sprawy związane z Armią Krajową i Narodowymi Siłami Zbrojnymi. Pokazują swoisty raport z lasu czasu apokalipsy, czasu „kiedy Bóg człowieka opuścił”. Sztuka pokazuje jak las – symbol izolacji – zmienia człowieka: wszystko się zamazuje, przestaje być jasne, co jest dobre, co złe, sacrum miesza się z profanum. Marny żywot akowców w cuchnących okopach, opatrzony jest poetyckim komentarzem – „Pieśnią o miłości życiu
i śmierci korneta Krzysztofa Rilke”, melorecytowaną przez Borysa Somerschafa. Przedstawienie wykracza poza doraźność polskich dylematów, proponując nowe spojrzenie na palące niegdyś kwestie narodowe. Zderzenie poetyki ze zwierzęcą niemal egzystencją nadaje mu ponadczasowy wymiar i rangę ogólnoludzką, doskonale obrazując egzystencję człowieka w świecie. Na podkreślenie zasługują znakomite kreacje aktorskie i ciekawe wykorzystanie rekwizytów oraz sama „teatralność” przedstawienia.

Tę realizację dramatu „Do piachu” pojmujemy również jako swoistego rodzaju trzecią część tryptyku. Jest chyba jakaś tragiczna kontynuacja: od Józia z Ferdydurke, poprzez młodego Törlessa do wiejskiego głupka Walusia. To jakaś bolesna opowieść o kawałku naszej dwudziestowiecznej historii – twierdzą reżyserzy Janusz Opryński i Witold Mazurkiewicz.

Główna Nagroda reżyserska oraz Nagroda dla twórców i realizatorów podczas X Ogólnopolskiego festiwalu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej; Wielka Nagroda Jury – Nagroda Ministra Kultury podczas Festiwalu Małych Form Teatralnych „Kontrapunkt” w Szczecinie (2005 r.).

Wyróżnienie dla Witolda Mazurkiewicza na Festiwalu Sztuki Aktorskiej w Kaliszu.

Bilet 16 zł (spektakl przedpołudniowy), 20 zł (spektakl wieczorny)

21 listopada 2009 r., godz. 18

STACHURA – piosenki Edwarda Stachury śpiewa Piotr Machalica

Teatr im. Adama Mickiewicza – Częstochowa

Pomysł całości, postać Michała Kątnego: Robert Dorosławski

Energetyzujący, pełen prawdziwych emocji koncert, poświęcony „poecie wyklętemu” Edwardowi Stachurze, który 30 lat temu popełnił samobójstwo.

Edward Stachura był bardem, poetą, poszukiwaczem prawd uniwersalnych. Jego piosenki „Życie to nie teatr”, „Nie brooklyński most”, „Biała lokomotywa”, „Tango triste”, Ballada dla Potęgowej”, „Ach kiedy znowu ruszą dla mnie dni…”, są uważane za kultowe, podobnie jak wiersze, poematy i opowiadania.

Stachura urodził się w 1937 roku w Pont-de Cheuy we Francji. Gdy miał 11 lat wrócił z rodzicami do Polski i zamieszkał w Aleksandrowie Kujawskim. W ostatnich latach życia poeta zmagał się z depresją i samotnością. W jego twórczości odzwierciedlił się dramatyczny konflikt pomiędzy potrzebą afirmacji życia i elementarnych wartości etycznych a poczuciem obcości i społecznego wyobcowania. Poeta popełnił samobójstwo w lipcu 1979 roku.

Bilet 25 zł

Karnety na spektakle wieczorne – 100 zł

(JDK)

Pokaż więcej

Powiązane artykuły

Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
knur
knur
2024 lat temu

Co tu komentować? Pychę??? Każdy wie jak jest, z kulturą w kulturze……

.2.3.
.2.3.
2024 lat temu

Niby próba przekonania młodzieży do teatru a jakie ceny…
Żal ogarnia mnie nie tylko na to ale też na wizerunek dyrektorki JDK-u z tym związanej…

Back to top button
2
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x