r e k l a m a
Kultura

Biblioterapia w nowoczesnym procesie edukacji

7 listopada 2014 r. nauczyciele bibliotekarze, poloniści i czytelnicy zainteresowani biblioterapią mieli okazję w Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej w Krośnie Filia w Jaśle uczestniczyć w wykładzie dr Wandy Matras „Biblioterapia w nowoczesnym procesie edukacji”. Prelegentka to pracownik naukowy Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, członek Zarządu Polskiego Towarzystwa Biblioterapeutycznego we Wrocławiu, przewodnicząca Krakowskiego Koła Biblioterapeutów.

Biblioterapia w nowoczesnym procesie edukacji
W swoim wystąpieniu dr Wanda Matras omówiła m.in. takie zagadnienia, jak: budowanie zasobów osobistych uczniów poprzez ukierunkowane czytanie, dostarczenie prospołecznych, altruistycznych, empatycznych wzorców na podstawie wyselekcjonowanych tekstów z literatury dla dzieci i młodzieży, wykorzystanie literatury w procesie propagowania zdrowia psychicznego, fizycznego oraz bezpieczeństwa młodych odbiorców.
Prelegentka przypomniała, że od zarania dziejów książki traktowano jak swoisty środek duchowego wsparcia. Świadczy o tym chociażby napis jaki widniał nad wejściem do Biblioteki Aleksandryjskiej „Lecznica dla duszy”. Podczas jednego wykładu nie sposób omówić wszystkich zagadnień związanych z biblioterapią więc Prelegentka zgodnie z tematem skupiła się na biblioterapii wychowawczej (rozwojowej). Dzisiaj czasem zapominamy, jakie znaczenie może mieć książka w wychowaniu dziecka, że może pomóc w rozwiązywaniu problemów, opanowaniu złych emocji, uczeniu się właściwych zachowań w trudnych sytuacjach, a także być lekarstwem na smutki. To dorośli muszą sobie uświadomić, że czytanie jest strategią rozumnego inwestowania w przyszłość dziecka. Badania dowodzą np., że dzieciom, którym czyta się od najmłodszych lat łatwiej się skupić. Odkrycie wartości książki przez dzieci i młodzież zależy więc zarówno od rodziców, jak i nauczycieli.
Biblioterapia w nowoczesnym procesie edukacji
Dr Wanda Matras mówiła także o biblioterapeutycznej funkcji lektur szkolnych. Słuchacze dowiedzieli się jak wykorzystać bogactwo literatury w pracy z dziećmi i młodzieżą. Prelegentka podając tematykę zajęć podsuwała przykłady utworów z literatury pięknej, które można uwzględnić przy danym temacie. Mówiła ponadto o bajkach psychoedukacyjnych, psychoterapeutycznych i relaksacyjnych (ciepłych, uspokajających, wyciszających, kołyszących). Wspomniała także o multimediach, od których nie uciekniemy i dlatego musimy młodych nauczyć mądrego korzystania z nich.
Zwróciła też uwagę na ważne pozycje z zakresu biblioterapii m.in. takie, jak: „Biblioterapia i bajkoterapia” – M. Molickiej, „Magia ogrodów czyli o terapeutycznej funkcji ogrodów” – I. Boreckiej, „Kulturoterapia – wykorzystanie sztuki i działalności kulturalno-oświatowej w lecznictwie” – W. Szulc, „Bajki, które leczą” – D. Brett czy „Bezpieczna bajka”. Na zakończenie wykładu Prelegentka wspomniała o japońskiej sztuce kamishibai.
Jako Kierownik Filii składam gorące podziękowanie dr Wandzie Matras za niezwykle interesujące przybliżenie tematu biblioterapii.
Grażyna Jędryczka
Kierownik PBW Filia w Jaśle

Pokaż więcej

Powiązane artykuły

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Back to top button
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x