Połączenia sezonowe w województwie podkarpackim
W mijającym roku Przewozy Regionalne Oddział Podkarpacki uruchomiło pociągi sezonowe na trasach Rzeszów–Zamość–Rzeszów i Jasło-Zagórz-Komańcza. Pociągi te cieszyły się dużym zainteresowaniem podróżnych, dlatego w przyszłym roku kursujące w okresie letnim składy pojawią się ponownie.
Marszałek Województwa Podkarpackiego, organizator kolejowych połączeń regionalnych, zlecił przewoźnikowi uruchomienie połączeń sezonowych w dwóch relacjach. W przypadku połączenia na Roztocze, zamawianego wspólnie z województwem lubelskim, oferta sezonowa została bardzo ograniczona względem lat ubiegłych – zamiast kursujących codziennie w okresie długiego weekendu majowego i wakacji kilku par pociągów Jarosław – Zamość, w rozkładzie jazdy pozostało jedno weekendowe połączenie realizowane od przełomu maja i kwietnia do początku września. Również uruchomienie jednej pary pociągów Jasło-Zagórz-Komańcza, kursującej w weekendy sierpnia i września, poprzedziło styczniowe odwołanie 4 pociągów kursujących z Jasła do Zagórza. Na „powitanie jesieni” dodatkowo odbył się również przejazd promocyjny z Jasła do Nowego Łupkowa.
Połączenia sezonowe na terenie województwa podkarpackiego uznano za sukces. Pociągi w Bieszczady cieszyły się dużym zainteresowaniem podróżnych. Jak poinformował rzeszowski oddział Przewozów Regionalnych z 18 pociągów kursujących między Jasłem a Komańczą skorzystało 3 500 tysiąca pasażerów. Dodatkowo kupiono ponad 200 biletów na przewóz jednośladu. W przypadku połączeń Jarosław – Zamość, jak informowaliśmy na naszym portalu tutaj, liczba przewiezionych pasażerów wyraźnie spadła, jednak należy to wiązać z wyraźnie zmniejszoną liczbą połączeń, zwłaszcza na terenie omawianego regionu.
Na zainteresowanie tymi połączeniami zapewne miały wpływ działania o charakterze promocyjnym. W ramach „Taryfy Podkarpackiej” obniżono ceny biletów na wszystkich trasach znajdujących się w granicach regionu. Dodatkowo prowadzone były (i nadal są) dwie kampanie społeczne – KochamKolej.pl oraz szynobusem.pl. Promują one korzystanie z pociągów regionalnych kursujących po liniach nr 101 Munina – Hrebenne oraz po odcinkach linii nr 107 Nowy Zagórz – Łupków i nr 108 Stróże – Krościenko.
Jak informuje „Rynek Kolejowy” Krzysztof Pawlak, rzecznik spółki Przewozy Regionalne Oddział Podkarpacki w Rzeszowie, w przyszłym rozkładzie jazdy zaplanowano kontynuacje obsługi wymienionych tras. Nowością ma być weekendowe, bezpośrednie połączenie ze stolicy regionu do Komańczy, a w okresie wakacji do Łupkowa.
Nie należy jednak spodziewać się pociągów na dotychczas nieobsługiwanych odcinkach, np. z Jasła do Biecza.
– Jako przewoźnik staramy się nie ograniczać kursowania pociągów do jedynie obecnie realizowanych. Na wszelkie propozycje odnośnie nowych połączeń staramy się być otwarci. Jednakże podmiotem odpowiedzialnym za organizowanie transportu publicznego dostosowanego do potrzeb ludności są samorządy województw, które poprzez zawarcie stosownych umów na wykonanie kolejowych, regionalnych przewozów pasażerskich ze spółką Przewozy Regionalne oraz przekazanie określonych środków na sfinansowanie przedmiotowych pociągów, decydują o kształcie oferty – wyjaśnia Krzysztof Pawlak.
Rynek Kolejowy
Ktoś jezdził pociągem Jasło – Gdynia i zda relację?