Koszty związane z uruchomieniem firmy bukmacherskiej
Polski rynek zakładów liczy niewielką ilość legalnie działających bukmacherów. Wynika to m.in. z tego, że rozpoczęcie takiej działalności nie jest proste, a kwoty potrzebne na start liczone są w milionach złotych.
Obowiązujące w Polsce prawo nakłada określone wymagania wobec firm działających i chcących rozpocząć działalność w branży zakładów wzajemnych. Dotyczą one wielu kwestii, m.in. spraw formalnych, takich jak wymagana wysokość kapitału zakładowego. Jakie wymogi muszą spełnić bukmacherzy, aby móc działać w Polsce w legalny sposób?
Bezpieczeństwo graczy i przejrzystość rynku
W odpowiedzi na wieloletnie problemy, które występowały w branży hazardowej przez wiele poprzednich lat, od kwietnia 2017 roku zaczęły obowiązywać nowe zapisy prawne, dzięki którym sytuacja zaczęła się poprawiać. Wprowadzeniu zmian przyświecały następujące idee:
- zwiększenie kontroli państwa nad branżą,
- eliminacja z rynku nielegalnych bukmacherów świadczących usługi w Polsce bez wymaganej licencji,
- poprawa bezpieczeństwa graczy,
- walka z hazardem wśród nieletnich (hazard może uzależniać i dostępny jest wyłącznie dla osób pełnoletnich).
Dla realizacji każdego z tych celów poczyniono odważne kroki, wprowadzając wiele nowych rozwiązań prawnych i poprawiając funkcjonowanie tych, które były już obecne w ustawie. Przypomnijmy, że była to nowelizacja prawa, a nie jego napisanie od nowa, a więc bardzo duża ilość poprzednich zapisów pozostała bez zmian. Uchwalenie nowego prawa miało miejsce w grudniu 2016 roku, jednak obowiązywać zaczęło ono kilka miesięcy później. Nie będziemy skupiać się na tym co zostało zmienione, a co pozostało po staremu, natomiast skoncentrujemy się na kwestii kosztów, jakie związane są obecnie z otwarciem firmy bukmacherskiej. Do kosztów tych zaliczyć możemy, m.in. wymagany kapitał zakładowy oraz koszt uzyskania licencji.
Czym jest kapitał zakładowy?
Zacznijmy od tego, czym w ogóle jest kapitał zakładowy, inaczej założycielski. Otóż tym mianem określa się wniesione przez wspólników w momencie zakładania spółki wkłady pieniężne lub niepieniężne.
W zależności od rodzaju spółki, prawo wymaga wniesienia minimalnego kapitału zakładowego o różnej wysokości:
- 5 tys. zł dla spółek z ograniczoną odpowiedzialnością,
- 50 tys. zł dla spółek komandytowo-akcyjnych,
- 100 tys. zł dla spółek akcyjnych.
Jeśli chodzi o rynek bukmacherski, ustawa hazardowa dopuszcza do niego wyłącznie podmioty działające w formie spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, spółek akcyjnych lub spółek działających na zasadach właściwych dla tych spółek (w przypadku spółek założonych w innych krajach na terenie Unii Europejskiej albo Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu). Jednak bukmacherów nie dotyczą opisane powyżej wysokości kapitału zakładowego, ponieważ ustawa hazardowa nakłada na nich konieczność posiadania kapitału zakładowego o znacznie wyższej wartości.
Podwyższony kapitał zakładowy dla firm bukmacherskich
Wniosek o przyznanie licencji na organizowanie zakładów wzajemnych mogą otrzymać wyłącznie bukmacherzy, którzy ustanowią kapitał zakładowy na poziomie co najmniej 2 mln zł. W przypadku spółek zagranicznych kapitał zakładowy wyrażony w walucie obcej powinien stanowić równowartość 2 mln zł. To bardzo duża kwota, która aż 400 razy przewyższa minimalny kapitał zakładowy wymagany dla „standardowej” spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i 20 razy minimalny kapitał założycielski wymagany w przypadku spółek akcyjnych.
Skąd tak duże wymogi w stosunku do bukmacherów? Wydaje się, że główną przyczyną może być chęć dopuszczenia do tej branży wyłącznie firm znajdujących się w dobrej sytuacji finansowej. Podwyższenie minimalnego kapitału zakładowego do 2 mln zł zmniejsza ryzyko pojawienia się ewentualnych problemów z wypłatą wygranych dla graczy. Firma, która może wnieść taki kapitał zakładowy, a także ponieść wszystkie inne koszty związane z prowadzeniem tego biznesu (a jest ich mnóstwo) , nie powinna mieć bowiem problemów z płynnością finansową, co jest bardzo ważne, zwłaszcza w przypadku tej branży.
Tylko wiarygodne firmy
Fakt, że wspólnicy danej firmy wnieśli duży kapitał zakładowy do spółki, pozwala ją postrzegać jako wiarygodną. Trudno wszakże przypuszczać, żeby ktoś z przypadku i nieobeznany z branżą bukmacherską zainwestował kilka milionów złotych bez posiadania szczegółowego biznes planu. Wymóg wniesienia wyjątkowo dużego kapitału własnego sprawia, że na rynku bukmacherskim nie ma firm przypadkowych. Kto decyduje się na wyłożenie 2 mln zł, z pewnością wie co robi, ma określony plan działania i doświadczenie, które pozwala na profesjonalne zajęcie się prowadzeniem firmy bukmacherskiej. W związku z tym, obecnie niewielu bukmacherów uzyskało zezwolenie (jakie to firmy możesz sprawdzić na wygranaonline.com/legalni-bukmacherzy/), natomiast sytuacja jest dynamiczna i niedługo legalnych bukmacherów może przybywać.
Inne wydatki na start
Warto jednocześnie pamiętać, że kapitał zakładowy to bynajmniej nie jedyny wydatek, na jaki muszą się przygotować firmy, które chcą wejść na rynek bukmacherski. Oprócz tego muszą one zapłacić za wydanie licencji na organizowanie zakładów naziemnych oraz internetowych – sama licencja na zakłady internetowe to koszt ponad 400 tys. zł. Jeśli dołożymy do tego jeszcze licencję na działalność w punktach naziemnych, to kwota ta robi się bardzo wysoka (koszt licencji na działalność naziemną obliczana jest na podstawie ilości punktów naziemnych, które bukmacher chciałby posiadać – ok. 2,2 tys. zł za każdy punkt).
Do tego dochodzą jeszcze inne, bardzo wysokie koszty, np. zatrudnienia pracowników czy obsługi strony internetowej i całej dostępnej oferty. Wszystko to sprawia, że rynek bukmacherski jest dostępny wyłącznie dla bogatych podmiotów dysponujących wieloma milionami złotych.
Koszty początkowe firm, które wchodzą na rynek (wartości przybliżone):
- minimalny kapitał zakładowy – 2 mln zł,
- zezwolenie na organizowanie zakładów przez Internet – ponad 400 tys. zł,
- zezwolenie na organizowanie zakładów w punktach naziemnych – koszt uzależniony jest od ilości punktów, przy 50 punktach będzie to dodatkowo ponad 110 tys. zł,
- inne koszty, jak np. stworzenie strony internetowej, koszty związane z obsługą tej strony, zatrudnienie pracowników, wynajęcie i urządzenie punktów naziemnych, wydatki na działania marketingowe i inne – prawdopodobnie kilka mln zł lub więcej, w zależności od planowanej wielkości przedsięwzięcia.