Parowóz z lat '50 stanie przy jasielskim dworcu PKP jako pomnik techniki?
Jest szansa by odrestaurowany przed dwoma miesiącami jasielski parowóz TKt48-102 został wreszcie wyeksponowany w miejscu widocznym dla mieszkańców miasta. Rozmawiano o tym w jasielskim magistracie. Proponowana jest lokalizacja obok ronda Metzgera lub teren skwerku przy dworcu PKP.
– Jest wiele ciekawych inicjatyw i tej na pewno nie możemy stracić. Lepszym miejscem byłyby zdecydowanie okolice dworca i jeśli to będzie możliwe to postaramy się przekazać stosowne informacje w najbliższym czasie – mówi Andrzej Czernecki, burmistrz Jasła.
Pomysł wyeksponowania zabytkowej lokomotywy pojawił się już w tamtym roku, kiedy to radny powiatowy Mariusz Sepioł zaproponował, aby umieścić ją w sąsiedztwie dworca PKP w pobliżu ronda przy skrzyżowaniu ulic Metzgera i Kościuszki.
Temat lokomotywy powrócił na nowo po tym jak fundacja Era Parowozów dokonała w październiku tego roku renowacji popularnej „tekatki”.
– Wiem, że różne inne miasta przyglądają się temu i bardzo chętnie by ją wzięły, ponieważ jest ona własnością spółki Cargo zakładu taboru w Nowym Sączu – mówi radny Rady Miasta Tadeusz Stachaczyński.
Od dyrektora Południowego Zakładu Spółki PKP Cargo S.A. w Nowym Sączu, Marka Jasieniaka wiemy, że jest on przychylny pomysłowi ekspozycji lokomotywy w Jaśle.
– Zaraziłem tym pomysłem kolegów kolejarzy, którzy kandydują w wyborach samorządowych, aby w tym temacie podziałać – mówił w listopadzie portalowi Jaslonet.pl dyrektor Marek Jasieniak.
Problemem może okazać się kwestia użyczenia lub ewentualnej dzierżawy toru kolejowego na którym postawiony byłby parowóz. Linie kolejowe podlegają odrębnej spółce Polskie Linie Kolejowe SA.
– Moja propozycja byłaby taka, by wydział promocji zwrócił się do spółki PLK o nieodpłatne postawienie tego parowozu (..) chyba, że miasto chciałoby się włączyć i w innym miejscu ustawić (lokomotywę – przp. red.) na przykład obok dworca na skwerku – mówi radny Stachaczyński.
Jasielski parowóz jest czwartym odrestaurowanym w całości dzięki środkom finansowym pozyskanym przez Fundację Era Parowozów. Obecnie znajduje się na terenie lokomotywowni, na osiedlu Hankówka w Jaśle.
Podczas prac renowacyjnych dokonano ciekawego odkrycia. Okazało się, że parowóz, który uważano za TKt48-38 krył pod warstwą lakieru numer TKt48-102. – W ten sposób prace renowacyjne przyczyniły się do odkrycia nowego parowozu uważanego dotąd za nieistniejący – pisze na swojej stronie internetowej fundacja Era Parowozu.
W. Żebracki
Jaslonet.pl
przeciez tory do pektowinu mozna zlikwidowac nawet by wtedy mozna by jezdzic w kierunku nieglowic i zmigrodu
taaak i zaraz go jakiś tuman pomaluje sprayem
Jeszcze niech armata wróci do Jasła i będzie git:)da się w tej kwestii coś podziałać?ona miała swój klimat..
Zdecydowanie pomnik dla PKP będzie pozytywny ale tylko pod warunkiem, że będzie to pomnik pośmiertny.
Armata ,która stała na pl.Żwirki była starsza i powinna stać koło parowozu
Czy owy parowóz po tygodniu od postawienia ( no i uroczystego otwarcia ze wszystkimi znanymi nam gębami, poświęceniem etc. ) będzie w takim stanie jak tunel prowadzący do pkp?
Taaaaaaaa ,maszynista ,przewodniczący ZZMaszynistów Stachaczyński – destruktor koleji na Podkarpaciu który z swoim swatem ,w/w Jasieniakiem z ……. N. Sącza dokonali rozkładu kolejowego pracodawcy dla setek ludzi w regionie południa Podkarpacia teraz puszcza oko do Jaślan . Że też wybrali ponownie takiego stachaczyńskiego ,maluczkiego karierowicza ,powinni dać mu łopatę i niech by sypnął parę ton do pieca tej Tkt-ki ……………..kolejorz
Szalet w parku miejskim trwale nieczynny.Szalet na dworcu PKP nieczynny.Ludzie,gdzie my żyjemy.Tylko proszę mi nie udowadniać,że jest to duperelna sprawa
🙂