Przegląd mediów

Krosno, Sanok, Jasło: Pociągi do Rzeszowa co 2 godziny przez cały dzień?

Centrum Zrównoważonego Transportu zbiera podpisy za projektem znacznego zwiększenia liczby połączeń kolejowych od grudnia 2016 r. Na linii do Jasła, Krosna, Sanoka i Zagórza pociągi mogłyby jeździć co 2 godziny przez cały dzień – łącznie 8 par.

Krosno, Sanok, Jasło: Pociągi do Rzeszowa co 2 godziny przez cały dzień? (fot. W. Żebracki, Jaslonet.pl)
Krosno, Sanok, Jasło: Pociągi do Rzeszowa co 2 godziny przez cały dzień? (fot. W. Żebracki, Jaslonet.pl)

CZT w ramach projektu Kolej na dobrą Kolej opracowało projekt uzdrowienia przewozów kolejowych na Podkarpaciu. Przewiduje on zwiększenie liczby pociągów regionalnych o 46% przy braku wzrostu dotacji ze strony samorządu. Jak to możliwe?

– Nasze analizy potwierdziły możliwość znacznego zwiększenia efektywności przewozów – mówi Stanisław Biega z CZT. – W tej chwili pociągi w czasie 12-to godzinnej zmiany wykonują 2-3 kursy, a przez większość czasu stoją. Wraz z załogą. W naszej propozycji jeżdżą wahadłowo przez cały dzień w stałym takcie co 2 godziny, a na linii Dębica – Rzeszów – Przemyśl co godzinę. Ponieważ koszty takie jak wynagrodzenia czy utrzymanie taboru są już pokryte niewiele potrzeba, aby uruchomić dodatkowe kursy. Dodatkowe koszty w całości pokryją wpływy od nowych pasażerów.

Ci pojawią się wraz ze zwiększeniem częstotliwości. Obecnie dzięki promocyjnej „Taryfie Podkarpackiej” kolej jest konkurencyjna cenowo względem autobusów, a dzięki przeprowadzonym remontom na wielu trasach również pod względem czasu jazdy. Jedynym minusem jest nieakceptowalnie niska częstotliwość.

Ceny przejazdów (kliknij aby powiększyć)
Ceny przejazdów (kliknij aby powiększyć)
Czas przejazdów (kliknij aby powiększyć)
Czas przejazdów (kliknij aby powiększyć)

Na linii Poznań – Wągrowiec, gdzie w ciągu ostatnich 3 lat zwiększono liczbę pociągów 2-krotnie, liczba pasażerów wzrosła trzykrotnie. Podobnie na linii Kraków – Wieliczka gdzie liczbę pociągów zwiększono z 13 do 35 par (odjazdy dokładnie co pół godziny) liczba pasażerów wzrosła z kilkuset do 2,3 tys. dziennie.

Zwiększenie efektywności jest tak duże, że zwiększenie liczby kursów o 46% wcale nie powoduje większego zapotrzebowania na tabor. Wprost przeciwnie. Obecnie w dzień roboczy w województwie wyjeżdżają 23 składy. W projekcie CZT byłoby ich tylko 17. To da dodatkową korzyść – prawie cały używany tabor będzie nowy. I oszczędności z powodu braku kosztów utrzymania 7 starych składów elektrycznych.

Normalna kolej dla Krosna i Sanoka

Linią, która najbardziej zyskałaby na zmianach, jest trasa z Rzeszowa do Jasła, Krosna, Sanoka i Zagórza. W tej chwili poza sezonowymi pociągami pospiesznymi Luna i Staszic w dzień roboczy między Rzeszowem i Jasłem kursują 2 pary pociągów, a między Jasłem i Krosnem 3 pary, ale bez możliwości przesiadki (oba pociągi z Jasła do Rzeszowa odjeżdżają zanim przyjadą pociągi z Krosna i odwrotnie). Tak więc z 47 tysięcznego Krosna do Rzeszowa w ogóle nie można dojechać pociągiem osobowym przez cały dzień. Za Krosno pociągi osobowe jeżdżą tylko w weekendy i wybrane dni.

W projekcie CZT na całej trasie między Zagórzem i Rzeszowem kursuje 8 par pociągów – cyklicznie co 2 godziny, od rana do wieczora. Pociągi w stronę Rzeszowa odjeżdżałby z Sanoka o 4:28, 6:28, 8,28 itd., z Krosna o 5:29, 7:29, 9:29…, a do Rzeszowa docierałyby o 7:30, 9:30, 11:30 itd. Powroty z Rzeszowa 28 minut po godzinie parzystej.

Proponowany rozkład jazdy na linii Zagórz - Rzeszów
Proponowany rozkład jazdy na linii Zagórz - Rzeszów

Linia przebiegająca przez miasta tej wielkości co 47-tysięczne Krosno, 39-tysięczny Sanok czy 36-tysięczne Jasło bez wątpienia zasługuje na pociągi nawet częściej niż raz na 2 godziny – podkreśla Krzysztof Rytel z CZT. Trasę tę można porównać pod względem liczby mieszkańców oraz ich zapotrzebowania transportowego np. z austriacką linią Worgl – Kitzbuchel. W Austrii na wspomnianej linii pociągi kursują co godzinę, a w szczycie co 30 minut.

Drogą kołową łączącą Jasło z Krosnem i Sanokiem jeździ w ciągu doby ponad 15 tys. osób. Odpowiada to wielkości ruchu na drodze Przemyśl – Jarosław, tam jednak na równoległej linii kolejowej kursuje 15 par pociągów.

Podpisz petycję

Wkrótce CZT zaprezentuje swoje analizy urzędnikom wojewódzkim. Jednak aby zwiększyć poparcie zbiera podpisy pod petycją do Marszałka. To bardzo ważne, żeby było ich jak najwięcej. Dlatego podpisz się i Ty. Podpisanie petycji w Internecie zajmuje tylko chwilę, wystarczy wpisać: imię, nazwisko, miejscowość i adres e-mail.

Najlepiej podpisać za jednym kliknięciem wszystkie petycje projektu Kolej na dobrą Kolej tutaj>>>.

Zapoznać się ze szczegółowymi materiałami dla województwa podkarpackiego oraz podpisać petycję tylko dla tego województwa można tutaj>>>.

CZT.org.pl

Pokaż więcej

Powiązane artykuły

Subscribe
Powiadom o
guest
4 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
KKozioł
KKozioł
2024 lat temu

Jestem za ! Nie znoszę jazdy pksami czy busami. Często korzystałam z porannego pociągu do zagórza na trasie Rzeszów Jasło. Polecam, czysto ciepło i obsługa pomocna

aaa
aaa
2024 lat temu

jak mam płacić 25 zł za bilet do Rzeszowa to wolę jechać autobusem za 10zł żałosne …

do aaa
do aaa
2024 lat temu

Z Jasła za jednorazowy do Rzeszowa zapłacisz 10,47. Obowiązuje Taryfa Podkarpacka która jest o wiele tańsza niż Połączenie w dobrej cenie. Pociągiem lepiej – korków na torach nie ma…

karol
karol
2024 lat temu

Stanisław Biega, aaa, to ten pan, co doprowadził prawie do bankructwa Koleje Śląskie, a jego niewykonalny rozkład jazdy przeszedł do historii.

Back to top button
4
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x