Jasło wINNE klimaty
Jasło będzie wdrażać nowe hasło promocyjne i logotyp, które mają stworzyć jeden spójny wizerunek miasta, które ma własny, unikalny i autentyczny klimat. Niepodważalny rdzeń marki stanowi winiarstwo, ale niezwykle istotne są obszary budujące „inny” klimat: kultura, muzyka, kuchnia regionalna, rekreacja, rozrywka, sport, wypoczynek oraz przedsiębiorczość.
Od strony wizualnej logotyp zbudowany jest z miękkich liter pisma odręcznego. Wypełnienie nadaje wrażenie charakterystycznego śladu koloru wina, którym napis »Jasło« został namalowany. Hasło promocyjne jest krótkie, jednak zarówno w wersji polskiej (Jasło winne klimaty) , jak i angielskiej (Jasło vine mood) może być odczytane na wiele sposobów, co zwiększa szanse na jego zapamiętanie. Odnosi się zarówno do wina, jak i do klimatu (w rozumieniu produktu, pogody i nastroju) oraz innego (niepowtarzalnego) charakteru miasta i produktów z niego pochodzących. Znak jest czytelny i prosty do wdrażania.
– Chcemy by Jasło było kojarzone jako miasto, w którym jest klimatycznie: jest klimat wina, różnorodności i stąd ta inność w klimacie. Z jednej strony winne, a więc stawiające na enoturystykę, z drugiej strony inne, w którym stawia się na kulturę, sztukę, muzykę, kuchnię regionalną. Nowe hasło i logotyp będziemy promować nie tylko za pośrednictwem realizowanych przez Urząd Miasta kampanii reklamowych, ale także z wykorzystaniem możliwości różnych środowisk społecznych – podkreśla A. Czernecki, burmistrz Jasła.
Strategię wizerunkową sporządziła Polska Agencja Rozwoju Regionalnego z Lublina. – Podstawowym założeniem tej strategii jest to, że Jasło jest pierwszym w Polsce miastem, które stawia w swojej promocji na motyw wina. Żaden inny samorząd w Polsce nie promuje się w ten sposób. Jasło jest absolutnym pionierem – podkreśla Piotr Stec, dyrektor PARR.
Badania i analizy
Badania przeprowadzono łącznie wśród 1221 respondentów za pomocą metody CATI (Computer Assisted Telephone Interview, czyli wspomagany komputerowo wywiad telefoniczny). Badano następujące GRUPY DOCELOWE: reprezentatywną grupę 421 mieszkańców Miasta Jasła, 400 turystów z Podkarpacia, 100 przedsiębiorców z Jasła, 300 przedsiębiorców zewnętrznych: 150 z Podkarpacia, 75 z Małopolski i 75 ze Śląska.
Brak spójnego wizerunku
Z przeprowadzonych badań wynikło, że Jasło nie posiada spójnego wizerunku, a w zależności od badanej grupy budzi odmienne emocje. Na polu przedsiębiorczości i inwestycji Jasło nie budzi żadnych trwałych skojarzeń, tymczasem pod względem mieszkania w mieście (życia i funkcjonowania) analiza wykazała, że Jasło jest postrzegane jako miasto rodzinne, spokojne i otwarte na ludzi. Najbardziej spójne asocjacje Jasło wywołuje na polu turystyki. Na podstawie analizy potencjalnej atrakcyjności 15 różnych segmentów turystyki wywnioskowano, iż jedynym segmentem turystyki w postrzeganiu, którego wystąpiła spójność ocen wśród wszystkich badanych grup, a tym samym jednoznacznie najbardziej perspektywicznym dla Jasła, jest winiarstwo.
Zgodne opinie i idea marki
Opinię, że najbardziej perspektywicznym dla Jasła obszarem turystyki jest winiarstwo (enoturystyka) zgodnie podzielają wszystkie badane grupy: przedsiębiorcy zewnętrzni (59,3%), przedsiębiorcy jasielscy (67%), mieszkańcy Jasła (68,4%), turyści (65,8%). IDEĄ MARKI zatem jest ukazanie Jasła jako miasta o największym w Polsce potencjale enoturystycznym oraz miejsca, które ma własny, unikalny i autentyczny klimat.
(w)inny klimat
Marka ma obejmować szerokie spektrum cech miasta. Niepodważalny rdzeń marki stanowi winiarstwo, ale niezwykle istotne są obszary budujące „inny” klimat: kultura, muzyka, kuchnia regionalna, rekreacja, rozrywka, sport, wypoczynek oraz przedsiębiorczość. W chwili obecnej konkurencję tematyczną stanowi 11 miast i gmin realizujące wydarzenia, w których główną lub znaczącą rolę odgrywa wino. Jednak przeprowadzona analiza pokazuje, że żadne z wskazanych miast i gmin nie kreuje swojego wizerunku w oparciu o winiarstwo i enoturystykę. Jasło będzie zatem pierwszym miastem w Polsce, które wizerunek marki opiera na enoturystyce.
UMJ
PRZEMYSL WINNY to na swiecie wielki biznes i miejsca pracy, wiec popieram – tylko trzymajcie klase bo fuszerki nie znosze!
Znani winiarze – wokalista TOOL i PUSCIFER – Maynard James Keenan..wiec jest SPOKO!
Co do logotypu to jest czytelny, ładny i prosty. J.w. od razy kojarzy się z winiarstwem, jednak fonty pod napisem Jasło wydają mi się w innym klimacie czo osobiście lekko bym zmienił. Ogółem ciekawie 🙂
A mnie się kojarzy z tym że Jasło ma coś na pienku a winne są klimaty
Hasło to koszmar. JE ma zupełną rację. Słowo „winny” w pierwszym i najpopularniejszym znaczeniu to „ktoś, kto zawinił”. Czy specjaliści od promocji roześlą teraz do obywateli list z nową interpretacją piosenki naszego zdolnego krajana M. Mijala „nazywam się winny”? Wsadzenie nam, jaślanom, takliego hasła to hiperskandal (!!!) na początek roku.